آفاق علمية
اعداد المهندس أمجد قاسم
انتبه .... مخاطر صحية في عيادة طبيب الأسنان
 
قد تنتقل بعض بكتيريا الفم إلى الدم وتسبب في التهاب القلب

 

د. علي حبيب *

          طب الأسنان هو أحد مجالات الطب التي تعالج أعضاء مهمة في الجسم، ألا وهي الأٍسنان وما حولها من أنسجة. وطبيب الأسنان يعرف كيف يتعامل مع الجسم، ويعرف علاقة هذه الأعضاء بالجسم ومدى تأثير العلاجات والمواد المستخدمة على بقية أعضاء الجسم. وعيادة الأسنان محفوفة دائما بالمخاطر التي يجب علينا محاربتها ومنع حدوثها بأي طريقة كانت، فلا يمكن أن يأتي شخص ما إلى عيادة الأٍسنان لعمل حشوة ما ويكلفه ذلك حياته بأكملها، ولسبب تافه وهو أن طبيب الأسنان لم يقم بعمل أبسط طرق التشخيص ولم يتبع أبسط طرق الوقاية المطلوبة.

          وسأتحدث هنا عن أهم المخاطر التي قد تحدث في عيادة الأسنان وكيفية معالجتها ومنع حدوثها.

 

الزيارة الأولى

          أول خطوات الوقاية من تلك المخاطر هي العناية بأخذ وتسجيل التاريخ الطبي للمريض. فلا يمكن بأي حال من الأحوال أن يتهاون الطبيب أو المريض في تسجيل التاريخ الطبي كاملا عند أول زيارة لطبيب الأسنان. فمثلا معرفة أي مشاكل صحية يعاني منها المريض مهمة جدا. وكذلك أي علاجات يتعاطاها المريض في الفترة الحالية أو أي حساسية من الأدوية أو الأطعمة. التهاون في الإجابة الصحيحة عن مثل تلك الأسئلة قد يكلف المريض حياته. ولذلك يجب حرص الطبيب والمريض في نفس الوقت على العمل للكشف عن جميع الحقائق الطبية عن المريض وعدم التهاون في إظهارها والاعتقاد بأن العلاج هو حشوة أسنان فقط، وطبيب الأسنان ما هو إلا حلاق الصحة كما كان يسمى في السابق.

 

أمراض القلب وطب الأسنان

          من أهم جوانب هذه العلاقة، ما وجده الأطباء من انتقال بعض بكتيريا الفم إلى الدم والتسبب في التهاب القلب المعروف بـ (Bacetrial Endocarditis) في بعض المرضى المصابين ببعض أمراض القلب مثل أمراض صمامات القلب وثقوب القلب. فالبكتيريا تدخل مجرى الدم عند القيام ببعض العلاجات السنية وأبسطها تنظيف الجير. ومن ثم تذهب إلى القلب وتصيب الغشاء الداخلي للقلب والصمامات ومن ثم يصاب المريض بذلك الالتهاب.

          وتشمل تلك العلاجات السنية تنظيف الجير وعلاجات اللثة وخلع الأسنان وعلاج أعصاب الأسنان، إضافة إلى بعض أوجه علاج التقويم. ولذلك عملت منظمة القلب الأميركية على إصدار بروتوكول لكيفية التعامل مع المريض المصاب بتلك الأمراض في عيادة الأسنان. ويتلخص ذلك البروتوكول في وصف مضاد حيوي لمريض القلب لأخذه قبل زيارة طبيب الأسنان بساعة تقريبا، وجرعة أخرى بعد الانتهاء من تلك الزيارة. وكان هذا البروتوكول هو المتبع في معظم عيادات الأسنان إلى أن تم استصدار بروتوكول جديد (2007) الذي تم الاعتراف به من قبل الجمعية الأميركية لطب الأسنان.

          وقد حمل ذلك التقرير في طياته أخبارا سارة ألا وهي أن ليس كل المصابين بأمراض القلب يحتاجون لمثل ذلك الغطاء بالمضاد الحيوي قبل وبعد زيارة طبيب الأسنان وذلك استنادا على دراسات تم عملها أخيرا، وتتلخص نتائجها في أن أخذ جرعة المضاد الحيوي قبل زيارة عيادة الأسنان لا يمنع الإصابة بالتهاب الغشاء الداخلي للقلب لمرضى القلب المشار إليهم أعلاه. هذا بالإضافة إلى أن قلوب أولئك المرضى سهل الوصول إليها من قبل بكتيريا الفم من خلال النشاطات اليومية للفم وخاصة في ظل وجود لثة ملتهبة وجير متراكم على الأسنان. كما أن أضرار استخدام المضادات الحيوية في هذه الحالة يفوق الفوائد الناتجة عن استخدامها. ومن تلك المضار التي تحدث عنها التقرير الأخير، حساسية بعض الناس لبعض المضادات الحيوية مثل البنسلين التي قد تكون قاتلة أحيانا. وكذلك قد تكتسب البكتيريا مناعة ومقاومة لتلك المضادات مع كثرة الاستخدام، وبالتالي تصبح عديمة الفائدة عند استخدامها.

 

توصيات جديدة

          التوصيات الجديدة تختلف نوعا ما عن ذي قبل وتتلخص في الآتي:

          المصابون ببعض أمراض القلب لا يحتاجون إلى أخذ مضاد حيوي قبل وبعد زيارة طبيب الأسنان. ومن تلك الأمراض مايلي:

 

- أمراض الصمام الميترالي - الثنائي الصمام - مرض القلب الروماتيزمي - ضيق الشريان الأورطي الكلسي - ثقوب جدار البطين أو الأذين

 

          بعض مشاكل القلب الأخرى لا تزال تحتاج إلى تلك الجرعة الوقائية، ومن تلك المشاكل:

 

- صمامات القلب الصناعية - إصابة سابقة بالتهاب الغشاء المبطن للقلب - بعض التشوهات الخلقية الخطيرة في القلب - وجود قلب مزروع > التوصيات الجديدة تشمل كثيرا من العلاجات السنية مثل تنظيف الأسنان وخلعها وعلاجات اللثة بأكملها > يجب على مريض القلب زيارة طبيبه المختص وأخذ التعليمات النهائية منه وكيفية التعامل مع زيارة طبيب الأسنان وأخذ تقرير مفصل عن ذلك > يجب على المريض عدم التهاون في الاستفسار عن أي أسئلة في باله سواء مع طبيب القلب أو طبيب الأسنان > تنص التوصيات أيضا على أن تنظيف الأسنان والاهتمام اليومي بنظافة الفم أهم بكثير من استخدام المضادات الحيوية > وأخيرا، توصية أخيرة مني، وهي أهمية التأكد من عدم وجود حساسية من تلك المضادات مثل البنسلين.

 

          عزيزي مريض القلب: أنا لا أريد أن أكون سببا في تخوفك من زيارة طبيب الأسنان بقدر ما أريد أن أحثك على الاهتمام والعناية بصحة فمك وأسنانك وعدم تعريض نفسك إلى المخاطر بسبب علاج بسيط مثل تنظيف الأسنان.

          وأنا أنقل هنا ما تم نشره من قبل الجمعيات المختصة في مثل هذا المجال مثل المنظمة الأميركية للقلب والمنظمة الأميركية لطب الأسنان. وتذكر أن زيارة طبيب القلب قبل زيارة طبيب الأسنان مهمة جدا للتأكد من احتياجك لتلك الجرعة الوقائية أثناء زيارة طبيب الأسنان من عدمها.

 

* أستاذ مشارك واستشاري تقويم الأسنان

عن الشرق الأوسط

 

معلومات هامة حول مخاطر بكتيريا Bacetrial Endocarditis

 

Diagnosis of Heart Infections: Bacterial Endocarditis

What is bacterial endocarditis?

Bacterial endocarditis is a serious infection of the heart caused by germs called bacteria that get into the blood and stay in the heart. It is also called subacute bacterial endocarditis (SBE).

A child with an existing heart problem might get bacterial endocarditis while having an operation or dental treatment that causes bleeding. Usually, a child’s body can kill the bacteria, and he does not get sick. But if blood does not flow through your child’s heart or valves smoothly because of heart problems, your child is more likely to get bacterial endocarditis. It is more likely to occur in children with complex cyanotic defects, shunts, and artificial heart valves.

While the chance of getting this infection is low, knowing how to prevent it is important, since it can be very serious, possibly resulting in damage to the heart or death, if untreated.

What causes bacterial endocarditis?

Bacteria get into the bloodstream and lodge inside the heart. The bacteria can sometimes get into the blood after an operation or dental cleaning that causes bleeding.

What are the signs of bacterial endocarditis?

·                           a slight fever of 37.5°C to 38.5°C that you cannot explain and that lasts for 5 to 7 days

·                           sweating

·                           loss of appetite

·                           pain in the muscles and joints, such as the knees, shoulders, or knuckles

·                           loss of weight

·                           a skin rash

·                           headaches

·                           a general feeling of weakness

The signs of bacterial endocarditis are like the signs of the flu. You may find it hard sometimes to know if your child has bacterial endocarditis. If your child has some of these signs and they do not go away, have your paediatrician or family doctor check your child.

How does bacterial endocarditis affect the heart and body?

The bacteria that get into the heart will grow and cause large pieces of “vegetation” to form. This can damage the part of the heart where the bacteria are growing. Also, these chunks of vegetation can break away from the heart's surface and move into other parts of the body, like the lungs, potentially causing blockage, which can be damaging.

How is bacterial endocarditis diagnosed?

There are tests that can help the doctors find out if your child has bacterial endocarditis:

·                           blood tests to check for bacteria (your child may need to have several blood samples taken at different times)

·                           a urine test, which tests your child’s urine for the blood and inflammation that can accompany endocarditis

·                           an echocardiogram, which is a recording of the positions and movement of the walls of the heart or the parts inside the heart, such as the valves

How is bacterial endocarditis treated?

If your child has bacterial endocarditis, the doctor will give him antibiotics through an IV. Your child may need antibiotics for as long as 6 weeks or more. He may need to stay in the hospital or be treated at home by nurses from a home care service for part of the 6 weeks. For more serious cases, surgery may be needed.

What are the long-term outcomes of bacterial endocarditis?

With early diagnosis and aggressive intervention, outcomes for children who develop bacterial endocarditis are generally positive. Left untreated, this infection can be fatal. Preventing it from occurring is the main goal.

How can bacterial endocarditis be prevented?

You can prevent your child getting bacterial endocarditis by taking these simple steps.

Take good care of your child’s teeth. These instructions will help you keep your child’s teeth healthy and avoid infection in the mouth.

·                           Start early. Get your baby used to having a clean mouth. Wipe his gums gently with a damp face cloth after every feeding. This will help your baby get used to having his gums touched, and they will become less sensitive. You should start wiping his teeth as soon as your baby gets them. This starts when your baby is about 6 months old. Usually, you can use a toothbrush to clean your baby’s teeth when he is 1 year old.

·                           Do not let your baby or child sleep with a bottle of milk or juice. A bottle of water is okay because it does not have sugar that can cause cavities. Breastfeeding or bottle-feeding on demand, which means when your baby wants it, can also cause cavities. You should clean your baby’s teeth after you breastfeed or bottle-feed your baby.

·                           If your baby usually falls asleep right after the last breastfeeding or bottle-feeding, make sure you clean his teeth just before you give him this last feeding.

·                           Do not use toothpaste to clean your child’s teeth until your child is 2 years old. Too much fluoride may harm your child’s teeth. Your young child needs only a little fluoride. Use infant toothpaste with very little fluoride. While your child is between 2 and 6 years old, he should use toothpaste only in very small amounts, or use a toothpaste with little fluoride. (Fluoride is a mineral in toothpaste that helps keep the teeth healthy.)

·                           Make sure your child brushes his teeth after every meal and snack. Your child should also brush his teeth after taking liquid medicine. Liquid medicine may have a lot of sugar that needs to be cleaned away.

·                           Get your child to start flossing his teeth when his back teeth touch each other. Your child will need help flossing until he gets used to doing it. Make sure your child flosses the teeth that touch each other. A toothbrush cannot clean between these teeth. During a visit to the dentist’s office, ask the dentist to show your child how to floss properly.

·                           Take your child to the dentist for regular check-ups and make sure you tell the dentist about your child's heart condition.

·                           Make sure your child takes antibiotics before any treatment that may cause him to get bacterial endocarditis. Before a potentially infective procedure, your doctor will tell you whether your child needs antibiotics. Situations that could potentially put your child at risk include:

·                           Some operations, such as having the tonsils or the adenoids taken out (Tonsils are round pieces of tissue at the back of the mouth beside the tongue. Adenoids are like tonsils, but they are out of sight up behind the nose.). Taking antibiotics also applies if your child will be having a G-tube put in or having a bladder test.

·                           Some deep cuts, particularly if they need stitches or look infected.

·                           Some work on the teeth (for example, having a tooth taken out, cleaning the teeth in the dentist’s office, fillings near the gums, or when braces are put on for the first time).

·                           Some body piercing. Check with your child’s cardiologist.

·                           Some children with heart problems may need to take antibiotics for the rest of their lives to prevent bacterial endocarditis. If you are not sure if your child needs antibiotics, ask your child’s doctor.

·                           Get your child a Medic Alert bracelet, if he needs one. Your child may need a medic alert bracelet, which is a special bracelet that says what your child’s condition is. This bracelet helps a doctor know what special treatment your child may need when there is no one to speak for him. Ask your cardiologist if your child needs a medic alert bracelet. It is much better to prevent bacterial endocarditis than to treat it.

http://www.aboutkidshealth.ca/

 


 آفاق علمية

 اقرأ أيضا


أضف تعليقا



أضف تعليقا

<<الصفحة الرئيسية

كل ما يرد في آفاق علمية من معلومات أو أبحاث أو أخبار طبية أو تغذوية ، هي للأغراض التعليمية والتثقيفية فقط ، ولا يجب أن تستخدم كبديل عن النصائح الطبية أو التشخيص و المعالجة المقدمة من الطبيب أو أي شخص آخر مؤهل لتقديم الرعاية الصحية، لذلك نرجو ألا تستخدم أية معلومة طبية في آفاق علمية بغرض تشخيصي أو علاجي لأية حالة مرضية دون إشراف طبي مباشر. تخضع كافة التعليقات للمراجعة وسيتم نشرها حال الموافقة عليها. ليس لنا علاقة بمحتوى إعلانات الجوجل. الآراء والتعليقات المنشورة تعبر عن آراء أصحابها فقط